MESCİD EDİNİLMESİNİN SAKINCALA RI
Kabirleri Mescid Edinmekte n Sakındıran Hadisler
1- Aişe (r.anhâ)'dan şöyle dediği rivayet edilmiştir: Rasûlullah (s.a) şifa bulup, ayağa kalkmadığı hastalığında şöyle buyurdu: "Allah yahudi ve hristiyan lara lanet eylesin! Çünkü onlar peygamber lerinin kabirleri ni mescid edindiler ." Âişe (r.anhâ) dedi ki: Eğer bu durum olmasaydı, onun kabri açığa çıkartılırdı.[1] Şu kadar var ki onun kabrinin mescid edinilmes inden korkuldu.[2]
Aişe (r.anha)'nın bu sözünün bir benzeri de onun babasından (r.a)'den gelen rivayetti r. İbn Zenceveyh Ğufra'nın azadlısı Ömer'den şöyle dediğini rivayet etmektedi r:
Rasûlullah (s.a)'ın defni hususunu (ashab) görüştükleri sırada birisi şöyle dedi: Biz onu namaz kılarken durduğu yerde defnedeli m. Ebu Bekir: Onu tapınılan bir put haline getirmekt en Allah'a sığınırız, dedi. Diğerleri: Kardeşleri muhacirle rin defnedild iği yer olan Bakî'e onu defnedeli m, dedi. Ebu Bekir şöyle dedi: Bizler Rasûlullah (s.a)'ın kabrinin Bakî'de olmasından hoşlanmayız. İnsanlar bu sefer Allah nezdindek i konumu dolayısıyla ondan niyazlard a bulunurla r. Halbuki Allah'ın hakkı, Rasûlullah'ın hakkının üstündedir. Eğer onu bu şekilde dışarıya çıkartacak olursak, Allah'ın hakkını zayi etmiş oluruz. Eğer bizler bu hususta kusurlu davranırsak Rasûlullah'ın kabrini tesbit hususunda kusurlu davranmış oluruz. Bu sefer ashab: Peki senin görüşün nedir, ey Ebubekir? diye sordu, şu cevabı verdi: Ben Rasûlullah (s.a)'ı şöyle buyururke n dinledim: "Allah hangi peygamber in ruhunu kabzetmişse mutlaka ruhunu kabzettiği yerde defnolunm uştur." Bunun üzerine şöyle dediler: Allah'a yemin olsun ki sen kendisind en razı olunan ve bu konuda bizi ikna eden bir kimsesin. Daha sonra Peygamber in yatağının etrafında bir çizgi çektiler. Arkasından Ali, Abbas, el-Fadl ve aile halkı onu kaldırdılar. Diğerleri ise yatağının bulunduğu yerde mezarı kazmaya giriştiler.[3]
2- Ebu Hureyre (r.a)'dan dedi ki: Rasûlullah (s.a) şöyle buyurdu: "Allah yahudiler i kahretsin . Onlar peygamber lerinin kabirleri ni mescid haline getirdile r."[4]
3,4- Âişe ile İbn Abbas'dan rivayete göre Rasûlullah (s.a)'ın ölümü yaklaştığında yüzüne Hamîsa[5] diye bilinen bir örtünün bir tarafını örtüyordu. Bundan rahatsız oldu mu örtüyü yüzünden açarak şöyle diyordu: "Allah yahudiler le hristiyan lara lanet eylesin! Onlar peygamber lerinin kabirleri ni mescid edindiler ." Âişe (r.anhâ) dedi ki: "(O bu sözleriyle) onların yaptıklarının benzerini yapmaktan sakındırıyordu."[6]
Hafız İbn Hacer dedi ki: "Sanki Peygamber (s.a) bu hastalıktan iyileşmeyip, vefat edeceğini anlamış da bundan dolayı geçmişlerin yaptıkları gibi kabrinin tazim edileceğinden korkmuş görünüyor. Bu sebeble yahudiler ile hristiyan ların lanet edilmeler i, onların yaptıkları işin benzerini yapanların yerildikl erine bir işarettir."
Derim ki: Bununla bu ümmetten bu işi yapanları kastetmek tedir. Nitekim bundan sonra gelecek olan altı no'lu hadis, onlara bu işi açıkça yasaklama ktadır. Buna dikkat etmek gerekir.
5- Âişe (r.anhâ)'dan dedi ki: Peygamber (s.a) hastalanınca hanımlarından birisi Habeşistan'da "Mâriye" diye anılan bir kiliseden bahsetti. Um Seleme ve Um Habibe Habeşistan'a gitmişlerdi. Onlar bu kilisenin güzelliğini ve kilisedek i resimleri sözkonusu ettiler. (Âişe) dedi ki: Peygamber (s.a) başını kaldırarak şöyle buyurdu: "Onlar aralarından salih bir kimse oldu mu kabri üzerine bir mescid yaparlar, sonra da o gördüğünüz suretleri yaparlardı. İşte onlar Allah'ın nezdinde kıyamet gününde mahlukatın en şerlileridir."[7]
Hafız İbn Receb, Fethu'l-Bari'de şunları söylemektedir:
"Bu hadis, salih zatların kabirleri üzerinde mescid inşâ etmenin ve hristiyan ların yaptığı gibi bu mescidler de bu salih zatların suretleri ni yapmanın haram olduğuna delil teşkil etmektedi r. Şüphesiz ki bunların herbirisi başlı başına bir haramdır. Ademoğullarının suretleri ni yapmak haram olduğu gibi, başka nassların delâlet ettiği gibi mescidler üzerinde kabirleri n yapılması da başlı başına bir haramdır. İleride bu nasların bir bölümü de gelecekti r. Um Habibe ile Um Seleme'nin sözünü ettiği kilisedek i suretler, duvar ve benzeri şeyler üzerinde olup bunların gölgeleri yoktur. Ancak bereketle rinden istifade etmek ve bu yolla şefaat dilemek maksadı ile peygamber ve salihleri n suretleri ni yapmak, İslam dininde haramdır. Bu, putlara ibadet etmek kabilinde ndir. Peygamber (s.a)'ın, kıyamet gününde Allah nezdinde yaratılmışların en şerlileri olacaklarını haber verdiği kimseler bunlardır. Suretleri seyredere k teselli bulmak ve bu yolla bir parça olsun kederden kurtulmak ve onlarla oyalanmak maksadıyla suret yapmak, haramdır. Bu da büyük günahlardandır. Bu şekilde suret yapan kimse kıyamet gününde insanlar arasında azabı en çetin kimselerd en olacaktır. Böyle bir kimse Allah'tan başka hiçbir kimsenin yapmaya kadir olamadığı Allah'ın fiillerin in benzerini yapmaya kalkışan bir zalimdir. Şanı yüce Allah'ın zatında, sıfatlarında ve fiillerin de eşi ve benzeri yoktur. O eş ve benzerden yüce ve münezzehtir."
Bunları " el - Kevakibu' d – Derârî " (65 / 82 / b)' de zikretmek tedir.