Allah Her Şeyi Önceden Yazı İle Yaratır
Dünyada ve âhirette Allah’ın dilemesi, kaderi, kazası, bilgisi yazgısı ve Levh-i Mahfuz’da yazısı olmaksızın hiçbir şey var olmaz. Ancak, Allah’ın yazması, o şeyi vasf etme şeklinde olup hükmetmek suretiyle değildir.
Yani Allah Teâlâ, her şey hakkında, böyle böyle olacak, diye yaz*mıştır; fakat, şöyle şöyle olmalıdır, diye yazmamıştır. Bunun daha geniş açıklaması şöyledir: Varlıklar, Allah yazdığı zaman var değil*di. Levh-i Mahfuz’da Allah Teâlâ, var olacak eşyayı vasfetmek sure*tiyle kazasına uygun olarak, olacak, diye yazmıştır; bunu bir emir tarzında yazmamıştır. Yâni bu iş olacak, demiştir; olmalıdır, deme*miştir. Çünkü Allah olacak bir iş için olsun, derse, o anda eşyanın var olması gerekir. Çünkü yaratılanın, yaratanın yaratma ile ilgili emirden sonraya kalmasını tasavvur mümkün değildir.
İmam Âzam “El-Vasıyye” adlı kitabında şöyle diyor:
“Allah Teâlâ kaleme yazmasını, emretmiş, yahut yaz demiştir, kalem de: neyi ya*zayım, demiştir. Allah Teâlâ da: Kıyamete kadar olacak şeyleri yaz, demiştir.” Çünkü Cenabı Hak şöyle buyuruyor.
“Bununla beraber işledikleri bütün işler defterlerdedir. Küçük ve büyük hepsi (Levh-i Mahfuzda) yazılıdır.” [142]
Yâni yukarıdaki hadis, Kur’an’dan iktibas edilmiştir. Çünkü Hz. Peygamber sallellahu aleyhi vesellem’in sözleri, Allah’ın kelâmını açıklama durumundadır. Sözün kısası, Kader: ezelde takdir edilen hayır, şer, tatlı, acı ne varsa kuldan sudur etmesi; Allah Teâlâ’nın ira*desi ve yaratması ile olmaktadır. Allah’ın dilediği olur, dilemediği olmaz.
[142] El-Kamer: 54/52-53.
alıntı